Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1. Nazwa Fundacji
Fundacja Edukacji Medycznej, Promocji Zdrowia, Sztuki i Kultury „ARS MEDICA” (zwana dalej „Fundacją”) ustanowiona przez Fundatora:
-
Wiesława Tomaszewskiego zam. 03-721 Warszawa, ul. Jagiellońska 3/20,
-
aktem notarialnym sporządzonym w dniu 20.01.2003 r. przez Notariusza Czesławę Kołcun w jej Kancelarii Notarialnej w Warszawie, ul. Ogrodowa 9 (rep. A-614/2003), działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 1991 r. Nr 46, póz. 203) oraz postanowień niniejszego statutu.
§ 2. Teren działania, siedziba , jednostki organizacyjne Fundacji
-
Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.
-
Siedzibą Fundacji jest miasto Warszawa .
-
Dla wykonywania swych zadań statutowych Fundacja może tworzyć stałe i czasowe placówki terenowe.
-
Fundacja może posiadać oddziały za granicą.
§ 3. Czas trwania
Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
§ 4. Organ nadzorujący
Ze względu na cele Fundacji Ministrem właściwym jest Minister Zdrowia.
Rozdział II. Przedmiot i formy działania Fundacji
§ 5. Cele i formy działania Fundacji
Celem Fundacji jest organizowanie, wspomaganie i promowanie inicjatyw w zakresie rozwoju nauk medycznych, wspomaganie i promowanie inicjatyw pro – zdrowotnych, a także krzewienie medycznej informacji naukowej w środowisku medycznym jak również szeroko rozumianej tematyki medycznej wśród społeczeństwa – ze szczególnym uwzględnieniem problematyki osób niepełnosprawnych .
Ponadto celem Fundacji jest organizowanie , wspomaganie i promowanie inicjatyw w zakresie rozwoju nauk o sztuce i tradycjach kulturowych, a także krzewienie informacji o sztuce i tradycjach kulturowych wśród społeczeństwa.
Cel Fundacji realizowany jest przez:
-
wspieranie działalności polskich placówek naukowych,
-
organizowanie i finansowanie:
-
konferencji, seminariów i zjazdów naukowych,
-
konferencji i szkoleń dla wybranych grup społecznych – ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych
-
wspieranie działalności wydawniczych mających na celu popularyzację zdobyczy nauk medycznych i problematyki z zakresu ochrony zdrowia, a także z zakresu sztuki i kultury,
-
konkursów na prace naukowe,
-
stypendiów dla pracowników naukowych,
-
programów szkoleniowych dla specjalistów różnych dziedzin medycyny, a także specjalistów kulturoznawstwa, artystów,
-
prac naukowo – badawczych z zakresu ochrony zdrowia, sztuki i kultury,
-
szkoleń i kursów z zakresu marketingu i reklamy dla podmiotów gospodarczych objętych działaniami Fundacji,
-
organizowanie imprez sportowo – rekreacyjnych, plenerów artystycznych itp.
-
-
inicjowanie programów informacyjnych, służących krzewieniu w różnych kręgach społecznych i zawodowych wiedzy na temat ochrony zdrowia;
-
współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi i organizacjami działającymi w zakresie objętym celem Fundacji oraz z osobami fizycznymi wykazującymi zainteresowanie celem Fundacji;
-
pozyskiwanie zasobów materialnych w celu rozwoju systemów wymiany informacji naukowo – medycznej , kulturowej, oświatowej,
-
prowadzenie szeroko pojętej działalności wydawniczo – reklamowej,
-
prowadzenie biblioteki i archiwum,
-
organizowanie i budowa ośrodków zdrowia, a także ośrodków rozwoju sztuki, kultury, edukacji i nauki,
-
wspieranie podmiotów zewnętrznych których działalność jest zgodna z założeniami Fundacji.
Rozdział III. Majątek Fundacji
§ 6. Fundusz założycielski i inne składniki majątkowe Fundacji
-
Majątek początkowy Fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 10 000 zł.
-
Z funduszu założycielskiego na prowadzenie działalności gospodarczej przeznaczona jest kwota 3 000 zł.
§ 7. Dochody Fundacji
Dochody Fundacji pochodzą z:
-
darowizn, spadków, zapisów,
-
dotacji i subwencji osób prawnych,
-
dochodów ze zbiórek publicznych,
-
dywidend i zysków z akcji i udziałów,
-
dochodów z działalności gospodarczej.
§ 8. Sposób dysponowania majątkiem Fundacji
-
Majątek Fundacji jest lokowany na rachunkach bankowych, w postaci lokat długoterminowych i w papierach wartościowych.
-
Dochody uzyskiwane z majątku Fundacji przeznaczane są wyłącznie na realizację celów statutowych oraz na pokrycie niezbędnych kosztów działalności Fundacji.
§ 9. Finanse Fundacji, księgi rachunkowe
-
Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
-
W księgach rachunkowych Fundacji działalność gospodarcza jest wyodrębniona od działalności statutowej.
Rozdział IV. Organ Fundacji
§ 10. Organ zarządzający fundacji
Organem zarządzającym Fundacji jest Zarząd.
§ 11. Sposób powoływania Zarządu
-
Zarząd powoływany jest przez Fundatorów.
-
Fundatorzy mogą wyznaczyć osobę fizyczną lub prawną, która przejmie wykonywanie uprawnienia do powoływania Zarządu.
§ 12. Skład Zarządu i czas trwania jego mandatu
-
Zarząd Fundacji składa się z Prezesa Zarządu Fundacji i co najmniej 1 członka.
-
Zarząd powoływany jest na 3-letnie kadencje. Jeżeli z upływem kadencji nowy skład osobowy Zarządu nie jest powołany, dotychczasowy Zarząd pełni wszystkie funkcje do chwili objęcia ich przez nowy zarząd. W razie zmian w składzie Zarządu w ciągu kadencji okres pełnienia fundacji przez nowo powołanych członków kończy się z upływem kadencji całego Zarządu.
§ 13. Wygaśnięcie członkostwa Zarządu, odpowiedzialność materialna członków Zarządu
-
Członkostwo w Zarządzie wygasa na skutek śmierci, długotrwałej choroby uniemożliwiającej udział w pracach Zarządu, zrzeczenia się członkostwa lub odwołania.
-
Fundator może odwołać członka Zarządu w każdym czasie.
§ 14. Kompetencje Zarządu
-
Zarząd Fundacji kieruje jej działalnością oraz reprezentuje Fundację na zewnątrz.
-
Do zakresu kompetencji Zarządu należy podejmowanie wszelkich decyzji dotyczących Fundacji, a w szczególności:
-
uchwalanie programów działania oraz rocznych i wieloletnich planów finansowych Fundacji,
-
sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
-
sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji,
-
organizowanie i nadzorowanie działalności gospodarczej Fundacji.
-
§ 15. System głosowania Zarządu
-
Do ważności uchwał Zarządu, w tym także do ważności uchwały Zarządu w sprawach zbywania, zamiany oraz obciążania majątku nieruchomego Fundacji konieczna jest bezwzględna większość głosów członków Zarządu.
-
Uchwały Zarządu mogą być podejmowane na jego posiedzeniach lub w formie głosowania pisemnego, o ile wszyscy członkowie Zarządu wyrażą zgodę na tę formę głosowania.
§ 16. Regulamin organizacyjny Zarządu
Formy działania Zarządu oraz podział czynności między jego członkami określa uchwalony przez Zarząd Regulamin.
§ 17. Składanie oświadczeń woli w imieniu Fundacji
-
Składanie oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Fundacji wymaga podpisu Prezesa Zarządu (jednoosobowo) lub co najmniej dwóch pozostałych członków Zarządu (łącznie).
-
Funkcje kierownika zakładu pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy pełni Prezes Zarządu.
§ 18. Organy Fundacji o charakterze doradczym i rewizyjnym
-
Zarząd Fundacji powołuje Radę Programową jako ciało doradcze i ustala regulamin jej działalności. W skład Rady wchodzą uczeni, specjaliści z różnych dziedzin skupieni wokół idei Fundacji.
-
Rada Fundacji powołuje Komisję Rewizyjną dla kontroli gospodarki finansowej Fundacji.
-
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków.
-
Komisja Rewizyjna przygotowuje corocznie sprawozdanie dla Rady w zakresie przewidzianym w ust.
-
Rozdział V. Działalność gospodarcza
§ 19. Przedmiot działalności gospodarczej
Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji może być prowadzenie działalności wytwórczej i usługowej w zakresie:
L.p. |
Opis przedmiotu działalności zgodny z PKD |
Kod PKD |
1 |
Wydawanie książek |
22.11.Z |
2 |
Wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych |
22.13.Z |
3 |
Składanie tekstu i wytwarzanie płyt drukarskich |
22.24.Z |
4 |
Wydawanie gazet |
22.12.Z |
5 |
Działalność usługowa związana z poligrafią pozostała |
22.25.Z |
6 |
Pozostała działalność wydawnicza |
22.15.Z |
7 |
Reprodukcja komputerowych nośników informacji |
22.33.Z |
8 |
Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej |
52.61.Z |
9 |
Doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego |
72.10.Z |
10 |
Działalność w zakresie oprogramowania |
72.20.Z |
11 |
Przetwarzanie danych |
72.30.Z |
12 |
Działalność związana z bazami danych |
72.40.Z |
13 |
Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinach nauk technicznych |
73.10.G |
14 |
Prace badawczo – rozwojowe w dziedzinach nauk medycznych i farmacji |
73.10.F |
15 |
Badanie rynku i opinii publicznej |
74.13.Z |
16 |
Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania |
74.14.Z |
17 |
Reklama |
74.40.Z |
18 |
Działalność fotograficzna |
74.81.Z |
19 |
Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów |
74.84.A |
20 |
Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane |
80.42.B |
21 |
Pozostała działalność związana z ochroną zdrowia, gdzie indziej nie sklasyfikowana |
85.14.D |
22 |
Działalność agencji informacyjnej |
92.40.Z |
23 |
Działalność archiwum |
92.51.C |
24 |
Pozostała działalność rekreacyjna, gdzie indziej nie sklasyfikowana |
92.72.Z |
25 |
Działalność związana z poprawą kondycji fizycznej |
93.04.Z |
26 |
Pozostała działalność związana ze sportem |
92.62.Z |
27 |
Produkcja filmów i nagrań wideo |
92.11.Z |
28 |
Działalność zespołów teatralnych dramatycznych i lalkowych |
92.31.A |
29 |
Działalność zespołów teatralnych i muzycznych |
92.31.B |
30 |
Działalność filharmonii, orkiestr, chórów |
92.31.C |
31 |
Działalność zespołów pieśni i tańca |
92.31.D |
32 |
Działalność galerii i salonów wystawienniczych |
92.31.E |
33 |
Działalność domów i ośrodków kultury |
92.31.F |
34 |
Artystyczna i literacka działalność twórcza, gdzie indziej nie sklasyfikowana |
92.31.G |
35 |
Działalność obiektów kulturalnych |
92.32.Z |
36 |
Ochrona zabytków |
92.52.B |
§ 20. Formy prowadzenia działalności gospodarczej
-
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą bezpośrednio lub poprzez wyodrębnione organizacyjnie zakłady.
-
Działalnością gospodarczą prowadzoną bezpośrednio przez Fundację organizuje i kieruje Zarząd Fundacji. Wydzielonymi zakładami kierują ich dyrektorzy powoływani przez Zarząd.
-
Przedmiot działalności zakładów gospodarczych Fundacji oraz zakres uprawnień i obowiązków dyrektorów zakładów określają regulaminy organizacyjne zakładów, nadane przez Zarząd Fundacji.
Rozdział VI. Zmiana statutu i zmiana celu Fundacji
§ 21. Zmiana statutu i zmiana celu Fundacji
Zmiana statutu, a w tych ramach i zmiana celu fundacji, może być dokonana w drodze uchwały 2/3 członków Zarządu.
§ 22. Połączenie z inną Fundacją
-
Fundacja może połączyć się z inną fundacją o podobnych celach statutowych na warunkach określonych przez zainteresowane strony.
-
Decyzję w przedmiocie połączenia podejmuje Zarząd Fundacji, po czym uchwała ta wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
§ 23. Likwidacja Fundacji
O likwidacji Fundacji decyduje Fundator lub za jego zgodą Zarząd Fundacji w drodze uchwały podjętej większością 2/3 członków Rady.
Rozdział VII. Likwidacja Fundacji
§ 24. Sposób likwidacji Fundacji
-
Likwidatora Fundacji wyznacza Zarząd Fundacji.
-
Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
-
zgłoszenie wniosku do sądu rejestrowego o wpisanie otwarcia likwidacji,
-
wezwanie wierzycieli fundacji w trybie ogłoszeń prasowych do zgłoszenia swych wierzytelności w ciągu 3 miesięcy od daty ogłoszenia,
-
sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji oraz listy wierzycieli,
-
sporządzenie planu finansowego likwidacji i planu zaspokojenia zobowiązań,
-
ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązań oraz spieniężenie majątku fundacji,
-
przekazanie wskazanym podmiotom środków majątkowych pozostałych po zaspokojeniu wierzycieli.
-
zgłoszenie ukończenia likwidacji do sądu rejestrowego wraz z wnioskiem o wykreślenie fundacji z rejestru,
-
przekazanie dokumentów fundacji do archiwum państwowego.
-
§ 25. Przeznaczenie środków majątkowych pozostałych po likwidacji Fundacji
Środki majątkowe pozostałe po przeprowadzeniu likwidacji przeznaczone będą na cele tożsame z celami Fundacji.